Stappenplan voor een goede SEO strategie

seo strategie formuleren

Door als organisatie alle online marketing kanalen naadloos op elkaar aan te laten sluiten, zorg je voor een goede online zichtbaarheid. Een essentieel onderdeel daarvan is zoekmachine optimalisatie, oftewel het uitvoeren van een goede SEO strategie.

Door een SEO strategie te formuleren en te hanteren creëer je niet alleen de mogelijkheid om bovenaan te staan in Google, maar kun je ook nog eens een waardevolle relatie opbouwen met je klanten. En dit wil je vast en zeker! Maar waarschijnlijk weet je niet goed waar je moet beginnen, anders was je niet op mijn blog terecht gekomen.

In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten over een effectieve SEO strategie. Van het analyseren van de huidige resultaten tot aan het opstellen en uitvoeren van een goede SEO planning.

Inhoudsopgave

Wat is SEO?

Allereerst even terug naar het begin. Want wat is SEO precies en wat houdt het in? Voor als je dit al weet, even een opfrisser. Het kan namelijk handig zijn om dit artikel beter te begrijpen.

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftwel zoekmachine optimalisatie. Een vakgebied uit de online marketing die gericht is op het verbeteren van de organische vindbaarheid in zoekmachines. Zoekmachine optimalisatie bestaat uit drie onderdelen:

  • Content

    Als we aan SEO denken, denken we vaak gelijk aan het schrijven van content. Een zeer belangrijk onderdeel van je SEO. Door het schrijven van goede content word je organisch beter vindbaar.

  • Techniek

    Een ander belangrijk onderdeel van SEO is de techniek van je website. Want hoe goed je content ook is, als je techniek niet in orde is, kun je blijven schrijven wat je wilt, maar is de kans klein dat je bovenaan in Google verschijnt.

  • Autoriteit

    Het derde onderdeel van SEO is de autoriteit van je website. Dit is als het ware de aankleding van je website en creëer je middels linkbuilding. Met een goede interne en externe linkbuiliding strategie word jij sneller als specialist gezien.

Formuleren van een goede SEO strategie

Nu je weet uit welke onderdelen zoekmachine optimalisatie bestaat, is het tijd om ons te verdiepen in het formuleren van een goede SEO strategie. En uiteraard hoe je deze het beste uit kunt voeren en kunt monitoren. Om het overzicht te behouden heb ik hiervoor een stappenplan gemaakt. Elke stap licht ik nader toe in dit blog. 

Stappenplan SEO strategie formuleren

Stap 1: Analyseer de huidige resultaten door een nulmeting uit te voeren.
Stap 2 : Meet je resultaten door Kpi’s en doelstellingen te formuleren.
Stap 3: Bepaal in welke SEO tools je wilt gaan werken.
Stap 4: Stel een SEO planning op voor de drie onderdelen: content, techniek en autoriteit.
Stap 5: Voer een contentanalyse, technische analyse en een analyse van je autoriteit uit.
Stap 6: Tijd om je SEO strategie uit te voeren en te monitoren.

Stap 1: huidige resultaten analyseren

Voordat je jouw Kpi’s en doelstellingen kunt formuleren is het belangrijk om eerst te kijken naar de huidige resultaten. Want wat wil je precies bereiken met zoekmachine optimalisatie? Op deze vraag kun je simpelweg alleen antwoord geven als je eerst een nulmeting uitvoert. Aan de hand van deze resultaten kun je verder naar stap 2: het formuleren van Kpi’s en doelstellingen. 

Een aantal belangrijke vragen die je jezelf kunt stellen en waarvan je de antwoorden kunt verwerken in een nulmeting:

  • Wat gaat er momenteel goed? Welke content scoort goed, welke technieken presteren goed en hoe staat onze autoriteit ervoor?
  • Wat gaat er momenteel niet goed? Stijgen de posities niet hard genoeg of krijgen we te weinig organisch verkeer?

Stap 2: Kpi’s en doelstellingen bepalen

Meten is weten zeggen ze toch altijd? En niks is minder waar! Voordat je aan de slag gaat met je SEO strategie is het belangrijk om voor jezelf een aantal belangrijke Kpi’s en doelstellingen op papier te zetten. 

Kpi’s

Allereerst bepaal je de belangrijkste Kpi’s. Zonder Kpi’s kun je namelijk niet bepalen of je ook successen behaald en jouw werkzaamheden wel vruchten afwerpen. En natuurlijk zijn ze ook handig om er snel achter te komen als iets negatief uitpakt, maar daar gaan we niet vanuit 😉 

Om je een zetje in de juiste richting te geven, een aantal veervoorkomende Kpi’s om je SEO strategie te monitoren:

Doelstellingen

Zodra je jouw Kpi’s hebt vastgesteld, kun je hier een aantal doelstellingen aan koppelen. En misschien is dit een hoofdpijn dossier van je tijd in de schoolbanken (die van mij wel), let er op dat je je doelstellingen concreet maakt. Dus niet “verhogen van mijn posities in Google”, maar: 

"In de periode van mei tot en met september 2022, willen we met onze top 20 zoekwoorden op de eerste pagina in Google ranken."

Of:

"In de periode van mei tot en met september 2022, willen we 75% meer organisch verkeer op onze website in vergelijking met dezelfde periode het jaar ervoor."

Met het formuleren van Kpi’s en de daarbij behorende SEO doelstelling heb je als het ware een houvast om het doel te bereiken. Door deze regelmatig in de gaten te houden weet je of je op de goede weg zit en is het direct duidelijk wanneer je SEO strategie geslaagd is. 

Stap 3: belangrijke SEO tools

Voordat je een SEO planning maakt en analyses uitvoert, is het belangrijk dat je je eerst verdiept in de SEO tools die je wilt gaan gebruiken. Met behulp van deze SEO tools kun je sneller je doelstellingen en Kpi’s behalen. Je kunt namelijk efficiënt te werk gaan en een hoop tijd besparen. 

Er zijn een aantal SEO tools die marketeers veel gebruiken en waar je misschien wel eens van gehoord hebt. Denk aan Semrush, Moz, Ahrefs, KWfinder of SE ranking.

Zelf maak ik veel gebruik van SE ranking om SEO analyses uit te voeren; zowel technische analyses als analyses voor linkbuilding en content. Daarnaast gebruik ik de tool ook regelmatig om een zoekwoordenanalyse mee uit te voeren.

Gratis SEO tools

Verder zijn er nog een aantal noemenswaardige SEO tools waar je gratis gebruik van kunt maken (en die ik zelf ook gebruik): 

  • Ubersuggest

    Een handige tool voor het uitvoeren van zoekwoordenanalyses. De tool geeft automatisch aanvullende keywords weer die je kunt downloaden. Ook kun je zien hoeveel betaalde en organische verkeer op een bepaald zoekwoord schrijven of adverteren. Daarnaast kun je de tool ook gebruiken voor technische analyses.

  • Answerthepublic

    Dit is een handige tool waarmee je jouw zoekwoordenalayse kunt aanvullen. Answerthepublic verzameld namelijk alle relevante vragen waar een bepaalde keyword in zit, die jouw doelgroep online stelt in zoekmachines. Je vult het zoekwoord in en binnen enkele seconden krijg je een compleet overzicht.

  • Zoekwoordplanner van Google

    Wanneer je een Google Adwords account beheert kun je ook gebruik maken van de Zoekwoordplanner van Google. Met deze tool kun je relevante zoekwoorden ontdekken, zie je de concurrentie en cost-per-click wanneer je op een zoekwoord wilt adverteren.

  • Google Search Console

    Deze tool is super handig om te achterhalen op welke zoekwoorden je website momenteel wordt gevonden en welke posities bepaalde pagina's hebben. Tevens kun je ook de technische prestaties van je site meten en de problemen oplossen.

Stap 4: een SEO planning maken

Met de eerste drie stappen heb je de basis gelegd voor jouw SEO strategie. Nu is het tijd voor het opstellen van een SEO planning, zodat je straks precies weet waarmee je aan de slag gaat en op welke momenten. 

Zoals we eerder in dit artikel zeiden, bestaat SEO uit drie pijlers: content, techniek en autoriteit. Voor alle onderdelen maak je straks een uitvoerige analyse (stap 5) en daar komen waarschijnlijk veel werkzaamheden uit. Met een SEO planning behoud je het overzicht en creëer je elke week een moment om aan je SEO te werken.

SEO is immers een doorlopend proces en als je resultaat wilt behalen moet je hier elke week tijd in investeren. 

SEO planning tools

Een SEO planning maken is niet super ingewikkeld, maar wanneer je dit bijvoorbeeld doet in je huidige agenda, wordt het al snel onoverzichtelijk. Mijn advies is daarom om je SEO planning bij te houden in een online tool, waar je alléén de SEO werkzaamheden inzet. 

Mijn favoriete tool is Asana. Met deze tool kun je écht van alles en breng je de communicatie rondom het SEO project op één plek samen. Je kunt eenvoudig taken aanmaken en toewijzen aan één of meerder personen, en elke taak kun je specifieke eigenschappen geven. Denk aan deadlines, verantwoordelijke, tags, categorieën of zelfs bestanden. Alle informatie en taken worden vervolgens weergegeven in een kalenderweergave, maar dit kun je ook aanpassen naar een bord- of lijstweergave.

Een andere veelgebruikte planningstool is Trello. Deze lijkt heel veel op Asana en is ook geliefd bij velen. Het is maar net welke jij prettiger vindt werken. 

Stap 5: SEO analyses uitvoeren

Voordat je jouw SEO planning kunt vullen met werkzaamheden, moet je natuurlijk weten welke SEO optimalisaties je moet doorvoeren. In totaal voer je drie verschillende analyses uit: een content analyse, technische analyse en een waarbij je de autoriteit van je website controleert. 

Content analyse

Om je website goed te laten aansluiten bij de zoekvraag van je doelgroep is het van belang dat je een zoekwoorden onderzoek uitvoert. Een SEO strategie is immers pas succescol wanneer je resultaat boekt door o.a. meer websitebezoekers aan te trekken en die te laten converteren. Met het schrijven van goede content kun je dit realiseren. 

Zoekwoorden onderzoek

Met een zoekwoorden analyse kun je de zoekvraag van jouw doelgroep achterhalen. Dit zijn alle relevante zoektermen die worden gebruikt binnen Google. De data die je verzameld kun je het beste in een Excel bestand zetten. Zelf groepeer ik ze ook nog op basis van onderwerp of categorie. Verder is het belangrijk dat je het volgende noteert: 

De zoekwoorden, volumes en concurrentie kun je achterhalen met diverse SEO content tools. Zelf maak ik gebruik van de Google Keyword Planner, SE ranking en Ubersuggest. En gebruik ik Answer the Public om de zoekvraag te achterhalen. 

Toepassen van je content analyse

Aan de hand van je zoekwoorden analyse weet je precies waar jouw doelgroep naar zoekt. Dit vormt in principe de basis van je content analyse en deze analyse gebruik je elke keer wanneer je aan de slag gaat met het schrijven van content. Tijdens het schrijven geef je zo goed mogelijk antwoord op de zoekvraag en verwerk je de zoektermen op een logische manier in je content. 

In je SEO planning blok je een aantal uur per week om SEO landingspagina’s te schrijven. Hiermee bedoelen we productpagina’s, informatieve pagina’s, blogs op categoriepagina’s. Door het schrijven van unieke en waardevolle content kan jouw website hoge posities bemachtigen in de zoekresultaten. 

Hoe weet je of je op de goede weg zit met het schrijven van content? Wel, dat kun je zien wanneer:

  • Je hoge posities bemachtigt en meer bezoekers op je website krijgt.
  • Je bounce rate naar beneden gaat wanneer je waardevolle content schrijft.
  • Het aantal pagina’s per sessie zal toenemen, omdat je de interesse wekt bij je doelgroep.
  • En uiteindelijk zal je de conversies zien toenemen.

Tips voor je content

Het schrijven van goede content is op zich al een uitdaging, maar je moet met nóg veel meer rekening houden.

Ps. een artikel met alle SEO richtlijnen op een rij is onderweg.

Technische analyse

Zonder een goede techniek van je website, zal je niet snel goede resultaten kunnen behalen met SEO. Het is hét fundament voor je vindbaarheid en dus super belangrijk dat dit op orde is. Een goede website is gebruiksvriendelijk en goed crwalbaar door zoekmachines. 

Google wil haar gebruikers de allerbeste ervaring geven. Het schrijven van waardevolle content wordt beloond met een hoge positie in de zoekresultaten, maar wanneer de techniek niet goed is, gaat dit helaas niet op. Daarom is het van belang om een technische analyse uit te voeren. Je kijkt onder andere naar:

Handige tools voor je technische analyse zijn: Google Search Console, SE ranking en Ubersuggest. Uiteraard zijn er nog veel meer goede tools, maar met deze heb ik zelf goede ervaringen. 

Toepassen van je technische analyse

Uit de technische analyse komen een aantal ‘issues’ die je wilt verhelpen. Dit zijn je actiepunten om de techniek van jouw website te verbeteren en kun je toevoegen aan je SEO planning. 

Autoriteit analyse

De laatste analyse voor je SEO strategie is de analyse om de autoriteit van je website te bepalen en te verbeteren. Autoriteit verkrijg je door het verzamelen van kwalitatieve backlinks van andere autoritaire websites, die naar jouw website verwijzen. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd. 

Hoe meer waardevolle backlinks je krijgt, hoe belangrijker jouw website wordt in Google haar ogen. Wanneer je aan de slag gaat met het verzamelen van waardevolle verwijzingen naar je website, is het van belang dat:

Een goede linkbuildingstrategie kan de autoriteit van je website verhogen en een positieve bijdrage leveren aan de posities van je content in zoekmachines. Let alleen wel op, want wanneer je te veel schadelijke links ontvangt, gaat dit ten koste van jouw posities. 

Toepassen van je autoriteit analyse

Vergelijk de autoriteit van jouw website met die van je concurrenten, en je weet welke stappen jij nog moet maken. Al deze stappen kun je als actiepunten opnemen in je SEO planning. Zorg er alleen wel voor dat je eerst aan de slag gaat met de content en techniek van je website. Het opbouwen van de autoriteit volgt daarna pas. 

Stap 6: aan de slag met je SEO strategie

Nadat je de verschillende SEO analyses hebt uitgevoerd en verwerkt hebt in je SEO planning, is het tijd om aan de slag te gaan met je SEO strategie! Je voert wekelijks de optimalisaties uit conform je planning. Houdt alle ontwikkelingen goed in de gaten in de tools die je gebruikt. 

SEO verandert continu en is een doorlopend proces waarbij je voortdurend nieuwe werkzaamheden uitvoert en de gedane werkzaamheden optimaliseert. Als je eenmaal goede posities hebt behaald is het niet zo dat je achterover kunt gaan leunen. Wanneer je dat doet zal de concurrentie je snel inhalen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling!

Kpi’s en doelstellingen meten

Voor jouw SEO strategie heb je een aantal Kpi’s en doelstellingen bepaald. Blijf deze continu meten en stel ze zo nodig bij wanneer je bijvoorbeeld goede resultaten behaald. Het doorlopend uitvoeren van SEO optimalisaties zal zijn vruchten afwerpen.

Het vergt echter wel veel geduld, want in sommige gevallen duurt het soms wel 6 maanden voordat je goede resultaten ziet. Geef alleen niet op! Want geloof mij, wanneer je hier de benodigde aandacht aan besteedt, word je website echt beter vindbaar. En wanneer je hier wat hulp bij kunt gebruiken weet je mij vanaf nu te vinden 😉

Foto van Elke Folkersma

Elke Folkersma

Als freelancer help ik veelbelovende start-ups tot aan middelgrote organisaties om beter vindbaar te worden. Van het bemachtigen van hoge posities in Google tot aan het schrijven van waardevolle content.