Content marketing wint in de marketing wereld steeds meer populariteit. Anno 2022 is het schrijven van content onmisbaar voor een goede marketingstrategie. Niet zo gek, want mensen hechten tegenwoordig veel waarde aan waardevolle content. Het belang valt zeker niet te onderschatten. Met contentmarketing bereik je namelijk potentiële klanten, die je vervolgens aan je kunt binden en probeert te behouden.
Reden genoeg om je als organisatie eens te verdiepen in deze vorm van marketing! In dit artikel vertellen we je alles over wat contentmarketing precies is, hoe het werkt en waarom je het als organisatie wilt inzetten.
Table of Contents
Wat is contentmarketing precies?
Tegenwoordig zijn er steeds meer mensen online op zoek naar waardevolle content. Sterker nog, het is vaak de eerste stap die mensen zetten als ze ergens naar op zoek zijn. Even Googlen naar vakantiebestemmingen voor de aankomende vakantie of een leuk weekendje weg. Maar ook om te achterhalen wat een begrip nou precies betekent. En zo ben je waarschijnlijk ook op dit artikel terecht gekomen 😉 Want je vraagt je vast af wat contentmarketing precies is.
Nou, contentmarketing is een vorm van marketing waar het draait om één ding: het creëren en verspreiden van waardevolle content onder een specifieke doelgroep. Met als doel om potentiële klanten te vinden, binden en behouden.
Content uit zich vaak in geschreven artikelen of blogs, maar je kunt ook andere vormen van content inzetten. Denk aan whitepapers, e-books, infographics, illustraties, video’s, vlogs en podcasts. Dit is vaak afhankelijk van de doelgroep en waar je je als organisatie goed bij voelt om te doen.
De definitie van contentmarketing
Contentmarketing is een breed begrip en de definitie kan ook heel breed worden opgevat. Uiteindelijk draait het erom dat je de doelgroep waardevolle en relevante informatie aanbiedt, in welke vorm dan ook. Foto, video, audio, blogs, paperbacks, noem het maar op. Máár dan wel zonder dat de lezer direct wordt gestimuleerd om actie te ondernemen. Je wilt natuurlijk uiteindelijk wel dat de bezoeker een klant wordt, maar de zogenaamde call-to-actions verwerk je vaak subtiel in je content.
De betekenis van contentmarketing volgens Internet Marketing Unie:
Contentmarketing bestaat uit twee onderdelen, namelijk: content en marketing. Je begint bij het creëren van hoogwaardige content. Vervolgens promoot je de content om een groot bereik te krijgen; marketing. Dit bereik kan voor het gewenste resultaat zorgen.
Voorbeelden van content marketing
Content gaat dus niet alleen om de teksten die je op websites kunt zien, maar om veel meer vormen van inhoud. Eigenlijk alle vormen van inhoud die je aan je website kunt geven en waarmee je je bedrijf op de kaart zet.
Het aanbod moet een meerwaarde zijn voor de personen die de content onder ogen krijgen. Zo deel je bijvoorbeeld relevante informatie over je producten of diensten, kennis over de branche en beantwoord je vragen van bezoekers.
Om je een beeld te geven in welke vorm je content kunt delen, een paar voorbeelden van contentmarketing:
- Een blog met waardevolle artikelen over een bepaald onderwerp
- Infographic met waardevolle tips over een bepaald onderwerp
- Een e-book waar de belangrijkste producten of diensten in staan beschreven
- Een podcast waarin je kennis deelt over jouw branche
- Instructievideo's of tutorials over producten of diensten
Hoe werkt content marketing?
Contentmarketing is een techniek waarmee je met een inhoudelijke boodschap inspeelt op de wensen en behoeften van potentiële klanten. Je voorziet de potentiële klanten als het ware in hun informatiebehoefte. Je speelt op het juiste moment, op de juiste doelgroep in, door de juiste informatie aan te bieden. Nu denk je misschien, dit klinkt als geluk hebben, maar niks is minder waar.
Door een systematische aanpak en het hanteren van de juiste strategie kun je alles op het juiste moment laten samenkomen. Dit doe je door de klantreis in kaart te brengen, oftewel de marketingfunnel. In elke fase van de klantreis probeer je de klant te voorzien in relevante informatie.
Klantreis in kaart brengen
Een handig model om de klantreis in kaart te brengen is het See, Think, Do, Care model. In elke fase achterhaal je de zoekvraag van de potentiële klant in programma’s als de zoekwoordplanner van Google, Ubersuggest of Answerthepublic.
-
See
De persoon komt voor het eerst in contact met jouw bedrijf. In deze fase staat bekendheid creëren centraal.
-
Think
De persoon erkent zijn behoefte en gaat actief op zoek naar een oplossing. In deze fase zit de gebruiker in de overwegingsfase.
-
Do
De persoon staat op het punt om te converteren in een klant en wil de oplossing hebben. Met andere woorden, de persoon gaat over tot aankoop.
-
Care
De fase na de aankoop waarin je zorgt dat de klant zo lang mogelijk bij je blijft door bijvoorbeeld een online klantenservice.
Contentmarketing in de praktijk
Om een goed beeld te krijgen van hoe contentmarketing nou precies werkt, een eenvoudig voorbeeld.
Stel, je hebt jezelf als doel gesteld om de komende maanden wat meer te gaan bewegen. Je gaat je online oriënteren hoe je dit het beste kunt doen. Op de eerste website waar je terecht komt verkopen ze allerlei sportkleding en accessoires. Op de andere website vind je allerlei interessante artikelen over hoe je gezonder kunt leven en meer kunt bewegen.
Je leest een paar artikelen en na een tijdje ben je eruit; je gaat aan de wandel. Maar daarvoor heb je nog een paar wandelschoenen en een goede jas nodig. Waar denk je dat je deze spullen koopt? Juist, op de website waar je alle waardevolle informatie hebt gelezen.
Content marketing strategie
Door een systematische aanpak en het hanteren van de juitse contentmarketing strategie kun je veel bereiken met je content. Zo kun je websitebezoekers veranderen in leads en van deze leads kun je klanten maken. En deze klanten wil je uiteraard behouden. Dit vergt vaak weer een andere aanpak en daarom is het belangrijk dat je deze strategie ook meeneemt in het uitwerken van je strategie.
Let wel op dat contentmarketing echt een langetermijnstrategie is. Het gaat niet direct om het realiseren van verkopen. Je wilt je bezoekers voorzien in waardevolle informatie en de verkopen die daaruit voortvloeien zijn mooi meegenomen.
Je contentmarketing strategie moet daarom altijd in het teken staan van het creëren van waardevolle content die antwoord geeft op de vragen van je doelgroep. Door dit consistent te doen zien bezoekers jou als waardevolle bron van informatie en krijg je een goede band met de bezoekers.
Hoe maak je een contentstrategie?
Een contentstrategie is een document waarin je vastlegt hoe je content wilt gaan inzetten. Dit geeft je houvast en door een consistente uitvoering kun je de doelen behalen. In je contentstrategie leg je onder andere vast:
- Wat je doelen zijn
- Wie de doelgroep is
- Wat voor content je gaat maken
- Waar je content gaat publiceren
Het belangrijkste van je contentstrategie is het bepalen van je doelen. Dit zorgt er namelijk voor dat je content concreet en meetbaar wordt. Anders kun je nooit bepalen of het de gewenste effect heeft. De meest voorkomende doelstellingen bij contentmarketing:
- De aandacht trekken bij potentiële klanten
- Uitbreiden van het klantenbestand
- Genereren van leads
- Het stimuleren van verkopen
- De merkbekendheid vergroten
- Interactie vergroten met de doelgroep
Waarom content marketing als bedrijf inzetten?
Als bedrijf is het niet alleen interessant om content marketing in te zetten vanwege de populariteit, het helpt je organisatie ook daadwerkelijk groeien. Je zorgt onder andere voor meer naamsbekendheid en een goede online zichtbaarheid. Mits je uiteraard regelmatig nieuwe content plaatst, anders heeft content marketing niet het gewenste effect.
Bij het juist inzetten van content marketing heb je een krachtig wapen in handen. Je kunt namelijk in beeld komen bij je doelgroep nog voordat zij actief op zoek zijn naar jouw producten of diensten. Daarnaast wekt het vertrouwen op onder de doelgroep en laat je zien dat je verstand van zaken. Ook gaat Google je nog leuker vinden aangezien je relevante informatie in de zoekmachine plaatst.
Kortom: content marketing is voor bedrijven die zich willen onderscheiden van de concurrentie een must.
Content marketing uitbesteden
Door content marketing op een slimme manier in te zetten zorg je ervoor dat (potentiële) klanten jou vinden én niet andersom. Dit doe je door relevante content te schrijven voor je doelgroep door bijvoorbeeld antwoord te geven op al hun vragen of bepaalde kennis met ze te delen.
Het schrijven van waardevolle content is echter een tijdrovende klus. Een klus die je niet zomaar bij een van de huidige medewerkers neer kunt leggen of een nieuwe medewerker voor aan te nemen. Het uitbesteden van het schrijven van content kan daarom een goede oplossing zijn.
Elke Folkersma
Freelance online marketeer die organisaties kennis laat maken met de online wereld vol kansen en mogelijkheden. Van het bemachtigen van hoge posities in Google tot aan het schrijven van relevante content.