Wat is SEA marketing?

SEA marketing

Wat betekent SEA marketing?

SEA staat ook beter bekend als Search Engine Advertising. Hiermee wordt het betaald adverteren in de zoekmachine als Google bedoeld. Je maakt dan betaald reclame voor je producten en diensten in zoekmachines. Hiermee kan je beter gevonden worden op woorden die heel relevant zijn voor jouw organisatie. SEA is een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie.

Wat is SEA marketing?

Met SEA marketing, oftewel zoekmachine adverteren, maak je dus betaald reclame. Dit doe je door je advertenties in te richten op bepaalde zoekwoorden die jouw doelgroep vaak uitvoert. Op die manier kom jij sneller in de zoekresultaten van Google wanneer zij deze zoekwoorden invullen. Veelal boven de organische zoekresultaten of net onder deze resultaten.

Met SEA marketing vergoot je niet alleen je relevantie, maar ook de vindbaarheid van je organisatie. Door het inrichten van specifieke advertenties gericht op jouw doelgroep, trek je meer bezoekers en potentiële klanten aan.

Wat is een sea specialist?

Een SEA specialist is iemand die door middel van betaalde advertenties ervoor zorgt dat websites zo goed mogelijke online vindbaar zijn. Dit doet hij of zij op platformen als Google, Yahoo en Bing. Een SEA specialist wordt ook wel een online marketeer of SEA marketeer genoemd.

Een goede SEA specialist zet niet alleen campagnes op. Hij of zij analyseert ook zorgvuldig wat de bezoekers doen nadat ze op een advertentie hebben geklikt. De specialist analyseert welke campagnes werken en welke niet. Maar ook waar ze vast lopen of juist over gaan op actie. Het doel is niet alleen om zoveel mogelijk verkeer uit zoekmachines naar je website te trekken, maar ook ervoor zorgen dat deze bezoekers doen wat jij wilt.

Verschil SEO en SEA

SEO staat voor Search Engine Optimazation, oftewel zoekmachineoptimalisatie. SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren. De naam maakt het verschil eigenlijk al duidelijk. Bij SEO probeer je jouw website zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten te krijgen. Bij SEA span je je in om gesponsorde zoekresultaten in te stellen.

Een SEO specialist en SEA specialist hebben dus beide een ander doel voor ogen. Toch hebben deze functies veel raakvlakken met elkaar. Beide functies krijgen met elkaar te maken. Daarom is het van belang om beide zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen en samen te werken.

Waarom SEA marketing?

In Google worden de meest waardevolle en relevante zoekresultaten weergegeven. Hoe uiteenlopend deze opdrachten ook zijn, een persoon krijgt altijd geschikte resultaten te zien. 

Met het adverteren in Google of andere zoekmachines creëer je de mogelijkheid om klaar te staan voor potentiële klanten. Op momenten wanneer zij een aankoop overwegen of zoekende zijn naar de juiste producten of diensten. Door advertenties in te richten op de zoekwoorden die bij deze fase van de klantreis horen ben je op het juiste moment vindbaar. Wat zeer waardevol is voor je organisatie. Aangezien je inspeelt op de behoeften en daarmee de klant stimuleert om een aankoop bij jouw organisatie te doen. 

Kosten SEA marketing

Voor het adverteren in zoekmachines betaal je per klik van de bezoeker. Wat de prijs per klik is, is sterk afhankelijk van de concurrentie. Bij lage concurrentie op een bepaald zoekwoord kun je het redden met €0,20 per klik. Bij hoge concurrentie kun je soms uitkomen op €3 of hoger per klik.

Wel kun je op elke advertentie een maximaal te besteden bedrag instellen. Dit kun je instellen per dag of per maand. Allebei instellen is ook mogelijk. Zo kom je nooit over je budget heen. De vraag is alleen of je met dat budget je doel kunt bereiken.

SEA Marketing uitbesteden

Het zoekmachine adverteren wordt soms als een vak apart gezien. Het is begrijpelijk als organisatie dat je hiervoor een specialist wilt inhuren. Als freelance online marketing specialist help ik organisaties hier graag mee. In samenwerking zetten we een sterke strategie neer voor de Google advertenties en de uitvoering daarvan. Verder zorg ik voor het beheer van de advertenties: van implementatie tot aan optimalisatie.

Elke Folkersma

Elke Folkersma

Freelance online marketeer die organisaties kennis laat maken met de online wereld vol kansen en mogelijkheden. Van het bemachtigen van hoge posities in Google tot aan het schrijven van relevante content.