Leadgeneratie is een term die veel online marketeers regelmatig gebruiken. Als we het over potentiële klanten hebben spreken we vaak over leads. Maar wat is leadgeneratie precies en wat houdt een lead in?
Betekenis leadgeneratie
Leadgeneratie is een proces waarbij jij je sales probeert te vergroten. Het omvat allerlei activiteiten die gericht zijn op het in contact komen met potentiële klanten. Activiteiten als berichten posten op social media kanalen en het versturen van nieuwsbrieven. Maar ook activiteiten als het inrichten van Google advertenties of het schrijven van teksten voor een betere organische vindbaarheid.
Om concreet antwoord te geven op de vraag: wat is leadgeneratie? Leadgeneratie betekent het opsporen en aantrekken van potentiële klanten. Dit kan op allerlei verschillende manier. Maar één ding is zeker: het is een essentieel onderdeel van je verkoopproces.
Wat is een lead?
We spreken over een lead zodra er sprake is van wederzijdse communicatie. De lead toont dan interesse in de aankoop van een product of dienst. De lead heeft bijvoorbeeld een concrete aanvraag gedaan op de website of vraagt om een offerte. Ook kan het zijn dat de lead gereageerd heeft op de nieuwsbrief of een advertentie op social media.
Eén antwoord op de vraag ‘wat is een lead’ geven kan helaas niet. Iedereen omschrijft dit net weer wat anders. Voor elke organisatie is een lead ook alweer anders. Er zijn daarom verschillende definities te vinden van de betekenis van een lead. Maar ook hierbij is weer één ding zeker: je kunt een lead altijd zien als een kans. Hij of zij toont namelijk op de een of andere manier interesse in jouw bedrijf. En deze interesse kun je altijd als een kans benutten.
Marketing en sales qualified lead
Er zijn twee soorten leads. Een marketing qualified lead en een sales qualified lead. Een marketing qualified lead is een websitebezoeker die middels zijn website gedrag laat zien dat hij interesse heeft in jouw product of dienst. Bijvoorbeeld door het invullen van een websiteformulier of doormiddel van het downloaden van content.
De marketing qualified lead voed je daarna met relevante informatie over de organisatie om hem of haar te blijven triggeren. Wanneer de lead ‘warm’ genoeg is kun je deze doorsturen naar de salesafdeling. Op dit moment wordt de lead een sales qualified lead.
Proces leads genereren
Over het algemeen ziet het proces van leads genereren er vaak hetzelfde uit. Een bezoeker komt vaak in aanraking met een organisatie via verschillende kanalen. Bijvoorbeeld via de website, social media of middels een advertentie in Google.
Wanneer een bezoeker klikt op een call-to-action button, komt hij of zij vaak op een andere pagina terecht. Daar kan de bezoeker een waardevol aanbod downloaden of bijvoorbeeld een offerte aanvragen. De bezoeker laat zijn of haar gegevens achter en ontvangt een reactie.
Door bovenstaand proces uit te voeren ben je actief bezig met leads genereren. Wanneer een bezoeker zijn of haar gegevens achterlaat spreek je over een lead. Die kun je opvolgen om hier een klant van te maken.
Leadgeneratie marketing
Je marketingstrategie kan verschillende doelen bevatten. Over het algemeen is leadgeneratie één van de veelgebruikte doelstellingen bij alle marketingactiviteiten.
Het internet is de afgelopen jaren zo gegroeid en er is steeds meer informatie beschikbaar. Hierdoor is het aankooptraject ingrijpend veranderd. Zo was het vroeger heel normaal dat salesmedewerkers potentiële klanten bediende. Tegenwoordig heb je (ook) online marketeers nodig voor het genereren van leads.
Klanten hebben namelijk zo’n enorme hoeveelheid informatie tot hun beschikking, dat ze vaak niet meer geïnteresseerd zijn in een salespitch van een vertegenwoordiger. Als ze een product of dienst nodig hebben gaan ze zich eerst online verdiepen. Met andere woorden: ze kunnen het zelf wel. Bedrijven die dus leads willen genereren moeten zorgen dat ze duidelijk aanwezig zijn op internet.
Wat kan Elke Media voor jouw leadgeneratie betekenen?
Als freelance online marketeer help ik je met het neerzetten van een sterke strategie voor jouw online marketing. Met onder andere als doel het genereren van leads. Hiervoor bied ik verschillende diensten en abonnementen aan.
In samenwerking creëren we een betere vindbaarheid en zichtbaarheid voor de organisatie. Op basis van wederzijds vertrouwen en succes. Om de groei van jouw online business te realiseren. Met één vast aanspreekpunt die goed bereikbaar is en altijd voor je klaar staat.