Regelmatig krijg ik de vraag wat marketing precies inhoud. Of ik kan uitleggen wat marketing betekent en wat je precies doet als je in de marketing werkzaam bent. Het is al een aantal jaren heel belangrijk voor bedrijven om marketing in te zetten. Als je dit niet doet ben je online (bijna) niet zichtbaar en vindbaar bij de juiste doelgroep.
Toch investeert niet elk bedrijf in marketing, omdat er vaak nog veel onbekend is. Daarom schep ik voor eens als altijd duidelijkheid en geef ik antwoord op de vraag: wat is marketing?
Wat is marketing makkelijk uitgelegd?
De definitie van marketing in het kort: het bedenken en uitvoeren van activiteiten die de verkoop bevorderen, vergemakkelijken en bespoedigen. Dit kan voor een merk, product of dienst in de markt zijn.
Het doel van marketing is om specifieke doelgroepen aan je te binden en te behouden. Bijvoorbeeld door het werven van nieuwe klanten via diverse marketingkanalen of het onderhouden van klantrelaties door het aanbieden van herhalingsaankopen. Dit zorgt weer voor het bevorderen van de verkoop.
Uitleg marketing
Marketing gaat over het verkrijgen van een bepaalde positie in de markt. Door jezelf, je diensten en je producten aan te passen aan de behoeften van je klanten. Vroeger kochten klanten gewoon wat er te koop was gezien de schaarste van het aanbod. Tegenwoordig heeft de klant het voor het zeggen vanwege een overschot aan aanbod.
Marketing is niet meer alleen promotie. Dit is slechts een klein onderdeel van marketing. Het omvat minimaal vier zaken, ook wel de 4 p’s genoemd: product, plaats, prijs en promotie. Al deze elementen dien je zo goed mogelijk in te zetten. Zo goed mogelijk afgestemd op de behoeften van jouw klanten.
Een ander veelvoorkomende uitleg van marketing is het beïnvloeden van verkopen. Mensen die niet gericht op zoek zijn naar aankopen te indoctrineren met een product of dienst. Dus het beïnvloeden van het begin van de klantreis. Bijvoorbeeld door gericht teksten te schrijven die antwoord geeft op vragen van je doelgroep of door advertenties te laten weergeven in Google.
Ontwikkelingen marketing
Marketing is een vakgebied dat doorlopend in ontwikkeling is. Omdat het de route van de consument volgt. Ga maar na, jouw interesses waren tien jaar geleden anders dan nu, toch? Als je daar wilt zijn waar de doelgroep is, moet je de juiste kanalen gebruiken. En die veranderen doorlopend.
Waar vroeger iedereen op Hyves zat, maakt nu iedereen gebruik van Facebook, Instagram, TikTok of Snapchat. Twintig jaar geleden was het zelfs niet eens denkbaar dat marketeers hun strategie moesten afstemmen op online kanalen. En kijk waar we nu zijn.
De social media kanalen schieten als paddenstoelen uit de grond. Net zoals de functies in de marketing. Social media marketeers, content marketeers, SEO marketeers, SEA marketeers, je kunt het zo gek niet bedenken. En de ontwikkelingen gaan in een sneltreinvaart door.
Marketingstrategie & marketingplan
Succesvolle marketing is gebaseerd op een zorgvuldig uitgestippelde marketingstrategie en marketingplan. Voor de strategie richt je je op lange termijn en bepaal je de algemene koers van je marketing.
Daarna ga je een stapje verder en maak je een marketingplan. Hier ga je dieper in op de materie. Door campagnes concreet uit te werken voor de diverse kanalen. Zo geef je bijvoorbeeld aan waarom je een campagne op een bepaald kanaal wilt delen en wat het doel daarvan is.
Een marketingstrategie geeft je als het ware de stip op de horizon. Het marketingplan is jouw weg ernaartoe. De keuzes voor je strategie kun je verwerken in een presentatie of brochure. De plannen voor jouw marketingcampagnes werk je uit in een schematisch plan. Een overzichtelijk plan die voor iedereen zichtbaar is die bij de marketingcampagnes betrokken zijn.
Marketingcampagnes
Marketingcampagnes zijn een reeks activiteiten die gericht zijn op een bepaald doel. Deze kunnen verschillende soorten acties omvatten en kunnen verspreid zijn in tijd. Bijvoorbeeld een e-mailcampagne om potentiële klanten voor je te winnen of een LinkedIn campagne om je diensten toe te lichten.
Je wilt dat deze marketingcampagnes zo goed mogelijk renderen. Zo wil je na afloop kunnen bepalen of de actie succesvol is geweest. Bepalen wat er juist goed was of niet. Daarvoor bepaal je voor elke marketingcampagne een aantal concrete marketingdoelstellingen. Het geeft je houvast en dwingt je goed na te denken over de boodschap, de doelgroep en de benodigde impact.
Voorbeelden van marketingdoelstellingen voor marketingcampagnes zijn het vergroten van de naamsbekendheid of het creëren van een gewenst imago. Maar ook de binding met je klanten te verbeteren of mensen aanzetten tot concrete acties.
Marketing uitbesteden
Online marketing is tijdrovend en de business veranderd continu. Binnen organisaties ontbreekt vaak de tijd of de capaciteit om hier dedicated mee bezig te zijn. Toch is het essentieel om hier als organisatie in te investeren; zeker om in de tijd waarin we nu leven goed vindbaar en zichtbaar te zijn. De werkzaamheden uitbesteden aan een freelance online marketeer kan daarom een goed idee zijn. En daar help ik graag bij!
Elke Folkersma
Freelance online marketeer die organisaties kennis laat maken met de online wereld vol kansen en mogelijkheden. Van het bemachtigen van hoge posities in Google tot aan het schrijven van relevante content.