Wat zijn marketinginstrumenten?

marketinginstrumenten

Als je het over marketing hebt, komen altijd de marketinginstrumenten ter sprake. Dit zijn elementen die stuk voor stuk kunnen bijdragen aan jouw succes. Hiermee kun je namelijk je marketingdoelen mee nastreven. Omdat het ervoor zorgt dat de positionering concreet wordt ingevuld. Dit is de basis van marketing en essentieel voor een goede uitvoering.

Door het gebruik van deze instrumenten vertaal je als het ware de geformuleerde marketingstrategie in een marketingtactiek. Oftewel concrete acties voor de onderneming. Denk hierbij aan de prijsstelling van een product of de keuze voor een distributiekanaal.

Welke marketinginstrumenten zijn er?

De meeste beroemde marketinginstrumenten zijn de 4 p’s. Dit zijn product, prijs, promotie en plaats. Deze marketingmix is bedacht door een hoogleraar in de marketing, omstreeks 1960. Hij veronderstelde dat bedrijven over 4 dingen moeten denken als ze succesvol willen verkopen. Deze staan ook wel beter bekend als de 4 P’s.

Deze marketingmix kun je uitbreiden naar de 6 p’s. De 6 p’s bestaan uit product, prijs, promotie, presentatie, plaats en personeel. Ook gebruiken sommige maar 5 p’s en laten er dus één weg. Sommige breiden de 6 p’s ook uit en voegen er nog één p aan toe. Bij de 7 p’s van de marketingmix maken ze nog gebruik van physical evidence.

6 p’s marketing

De vier marketinginstrumenten zijn voornamelijk van toepassing op de marketing voor consumptiegoederen. De 6 of 7 p’s zijn gebruikelijk voor de dienstensector. Maar voor beide geldt hetzelfde. Er wordt beide keren nagedacht over alle factoren die invloed hebben op een product of dienst. Per instrument worden namelijk verschillende afwegingen en keuzes gemaakt om een product op de markt te brengen.

marketinginstrumenten

Gebruik marketinginstrumenten

Ben je op zoek naar ondersteuning bij het bepalen en juist inzetten van de marketinginstrumenten? Ik help je graag bij het in kaart brengen van de instrumenten en je marketingdoelen. 

Als online marketing specialist help ik jou graag met het verwezenlijken van de online groeiambities. In samenwerking creëren we een betere vindbaarheid en zichtbaarheid voor jouw organisatie. Op basis van een goede samenwerking met wederzijds vertrouwen en succes. Met één vast aanspreekpunt die goed bereikbaar is en altijd voor je klaar staat.

P van Product

Bij de p van product zorg je ervoor dat het product goed is afgestemd op de behoeften van je doelgroep. Zo beschrijf je naast de functionele en esthetische kenmerken ook aanvullende eigenschappen van het product. Zoals bijvoorbeeld de merknaam, afmetingen en garantievoorwaarden.

P van Prijs

Bij de p van prijs denk je na over de perceptie van het product door de ogen van de klant. De prijs heeft hier namelijk erg veel invloed op. Naast de prijs denk je ook na over de prijsstrategie, kostprijs, productwaarde, betalingsmethodes, kortingen en dergelijke.

P van Plaats

De p van plaats heeft betrekking op de distributie van het product. Hiervoor dien je je doelgroep goed te kennen. Dit helpt je namelijk de meest efficiënte positionering en distributiekanalen te kiezen. Hiermee zal je een grotere afzet creëren. Je denkt in deze fase na of je product lokaal of regionaal verkocht gaat worden. Of ze in de groothandel verkocht worden of alleen in de webshop.

P van Promotie

Onder de p van promotie vallen de marketingactiviteiten van het product. Op welke kanalen ga je het product promoten om de juiste doelgroep te bereiken. Van welke betaalde campagnes maak je gebruik, welke platformen ga je inzetten en hoe verzorg je de marketingcommunicatie.

P van Personeel

Bij de p van personeel geef je invulling aan de kwaliteit, klantvriendelijkheid, beloning en aansturing van het personeel. Het personeel zijn immers de mensen die de service verlenen aan (potentiële) klanten. Je bepaalt onder andere over welke werkhouding het personeel dient te beschikken en hoe ze worden aangestuurd.

P van Proces

Onder de p van proces vallen alle activiteiten, protocollen en procedures die van invloed zijn op de uitvoering van de dienst. Belangrijk om in gedachte te houden dat dit proces zo soepel mogelijk dient te verlopen. Op die manier verleid je de (potentiële) klant het meest om jou product of dienst aan te schaffen. 

P van Physical evidence

De p van physical evidence heeft betrekking op de beleving van de diensten van de organisatie. En of de service tevredenstellend. Alles wat benodigd is voor de klant om een oordeel over de organisatie te vellen. Denk aan alle informatie via bijvoorbeeld brochures, offertes, reviews, website en dergelijke.